Uchwała w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bielsk
UCHWAŁA NR 217/XXXI/2006
Rady Gminy w Bielsku
z dnia 15 lutego 2006 roku
w sprawie: ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bielsk
Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.)
Rada Gminy w Bielsku uchwala co następuje:
§ 1
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bielsk określone w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bielsk”, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bielsk.
§ 3
Traci moc uchwała nr 250/XXXI/98 Rady Gminy w Bielsku z dnia 29 kwietnia 1998 roku w sprawie ustalenia zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bielsk.
§ 4
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
Utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy należy do obowiązkowych zadań własnych gmin. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.).
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustaliła zadania obciążające gminę oraz sprecyzowała przysługujące gminie kompetencje. Przyjęła ona model obciążający obowiązkiem usuwania odpadów komunalnych ich wytwórców, którymi są najczęściej właściciele nieruchomości, gmina ma natomiast obowiązek stworzenia warunków do zgodnego z prawem i bezpiecznego pod względem sanitarnym i ekologicznym ich usuwania. Gmina zobowiązana jest także do dbania o czystość i porządek na swoich terenach i w związku z tym jest wyposażona w odpowiednie uprawnienia kontrolno – nadzorcze.
Realizując obowiązek ustawowy, Rada Gminy Bielsk uchwałą Nr 250/XXXI/98 z dnia 29 kwietnia 1998 roku ustaliła zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bielsk, stanowiącym załącznik nr 1 do tej uchwały.
Obowiązująca od 1 stycznia 1997 roku ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach została w sposób istotny znowelizowana przez art. 53 ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o wprowadzeniu ustawy: Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085 z późn. zm.). Na podstawie znowelizowanych przepisów Rada Gminy w Bielsku uchwałą nr 106/XVII/2004 z dnia 29 lipca 2004 roku przyjęła „Program ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami w gminie Bielsk do 2011 roku”, który określił politykę gminy w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi. W związku z powyższym zaszła konieczność dostosowania zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do znowelizowanych przepisów oraz określenie ich w jednym dokumencie oraz dostosowanie wymogów Regulaminu do „Programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami w gminie Bielsk do 2011 roku”.
Ustawa, wyposażając gminę w kompetencje służące zrealizowaniu jej postanowień, dała gminie także kompetencje prawotwórcze – do wprowadzania przepisów prawa miejscowego (art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), ustalających szczegółowe zasady wykonywania zadań własnych oraz precyzując treści określonych obowiązków innych podmiotów.
Realizacją ustawowego obowiązku jest uchwała w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bielsk, określonych w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku” (załącznik do uchwały).
Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości i inne osoby wymienione w § 3 Regulaminu.
Przepisy Regulaminu określają:
Ø wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości oraz na terenach służących do użytku publicznego, w tym między innymi prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z podziałem na frakcję suchą i frakcję mokrą;
Ø rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
Ø częstotliwość i sposób pozbywania się tych odpadów;
Ø wymagania w zakresie usuwania nieczystości ciekłych przez właścicieli nieruchomości;
Ø obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;
Ø zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
Projekt Regulaminu był opublikowany i przekazany do publicznej wiadomości mieszkańców gminy Bielsk przez umieszczenie go na stronie internetowej Urzędu Gminy w Bielsku.
regulamin_utrzymania_porzadku_i_czystosci_na_terenie_gminy_bielsk.pdf