UCHWAŁA  NR  217/XXXI/2006

Rady  Gminy  w  Bielsku

z  dnia  15 lutego 2006 roku

 

 

w sprawie: ustalenia  szczegółowych  zasad  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  gminy  Bielsk

 

                Na  podstawie  art. 40  ust. 1  ustawy  z  dnia  8 marca 1990 roku  o  samorządzie   gminnym  (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)  oraz  art. 4  ustawy  z  dnia  13 września 1996 roku  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.)

 

Rada  Gminy  w  Bielsku  uchwala  co  następuje:

 

§ 1

 

Ustala   się   szczegółowe   zasady   utrzymania   czystości   i   porządku   na   terenie   Gminy   Bielsk   określone   w   „Regulaminie   utrzymania   czystości   i   porządku   na   terenie   gminy   Bielsk”, stanowiącym   załącznik   do   niniejszej   uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie  uchwały  powierza  się  Wójtowi  Gminy  Bielsk.

 

§ 3

 

Traci  moc  uchwała  nr 250/XXXI/98  Rady  Gminy  w  Bielsku  z  dnia 29 kwietnia 1998 roku  w  sprawie  ustalenia  zasad  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  gminy  Bielsk.

§ 4

 

Uchwała  podlega  ogłoszeniu  w  Dzienniku  Urzędowym  Województwa  Mazowieckiego  i  wchodzi  w  życie  po  upływie  14 dni  od  daty  ogłoszenia.

 

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 

                Utrzymanie  czystości  i  porządku  na  terenie  gminy  należy do  obowiązkowych  zadań  własnych  gmin. Obowiązek  ten  wynika  z  ustawy  z  dnia  8 marca 1990 roku  o  samorządzie  gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 września 1996 roku  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  (Dz. U. Nr 132, poz. 622  z  późn. zm.).

                Ustawa  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  ustaliła  zadania  obciążające  gminę  oraz  sprecyzowała  przysługujące  gminie  kompetencje. Przyjęła  ona  model  obciążający  obowiązkiem  usuwania  odpadów  komunalnych  ich  wytwórców, którymi    najczęściej  właściciele  nieruchomości, gmina  ma  natomiast  obowiązek  stworzenia  warunków  do  zgodnego  z  prawem  i  bezpiecznego  pod  względem  sanitarnym  i  ekologicznym  ich  usuwania. Gmina  zobowiązana  jest  także  do  dbania  o  czystość  i  porządek  na  swoich  terenach  i  w  związku  z  tym  jest  wyposażona  w  odpowiednie  uprawnienia  kontrolno – nadzorcze.

                Realizując  obowiązek  ustawowy, Rada  Gminy  Bielsk  uchwałą Nr 250/XXXI/98  z  dnia  29 kwietnia 1998 roku  ustaliła  zasady  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  gminy  Bielsk, stanowiącym  załącznik  nr 1  do  tej  uchwały.

                Obowiązująca  od  1 stycznia 1997 roku  ustawa  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  została  w  sposób  istotny  znowelizowana  przez  art. 53  ustawy  z  dnia  27 lipca 2001 roku  o  wprowadzeniu  ustawy: Prawo  ochrony  środowiska, ustawy  o  odpadach  i  niektórych  innych  ustaw  (Dz. U. Nr 100, poz. 1085 z późn. zm.).  Na  podstawie  znowelizowanych  przepisów  Rada  Gminy  w  Bielsku  uchwałą  nr 106/XVII/2004  z  dnia  29 lipca 2004 roku  przyjęła  „Program  ochrony  środowiska  wraz  z  planem  gospodarki  odpadami  w  gminie  Bielsk  do  2011 roku”, który  określił  politykę  gminy  w  zakresie  postępowania  z  odpadami  komunalnymi. W  związku  z  powyższym  zaszła  konieczność  dostosowania  zasad  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  gminy  do  znowelizowanych  przepisów  oraz  określenie  ich  w  jednym  dokumencie  oraz  dostosowanie  wymogów  Regulaminu  do  „Programu  ochrony  środowiska  wraz  z  planem  gospodarki  odpadami  w  gminie  Bielsk  do  2011 roku”.

                Ustawa, wyposażając  gminę  w  kompetencje  służące  zrealizowaniu  jej  postanowień, dała  gminie  także  kompetencje  prawotwórcze – do  wprowadzania  przepisów  prawa  miejscowego (art. 4  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach), ustalających  szczegółowe  zasady  wykonywania  zadań  własnych  oraz  precyzując  treści  określonych  obowiązków  innych  podmiotów.

                Realizacją  ustawowego  obowiązku  jest  uchwała  w  sprawie  ustalenia  szczegółowych  zasad  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenie  gminy  Bielsk, określonych  w  „Regulaminie  utrzymania  czystości  i  porządku”  (załącznik  do  uchwały).

                Regulamin  obowiązuje  właścicieli  nieruchomości  i  inne  osoby  wymienione  w  § 3  Regulaminu.

 

Przepisy  Regulaminu  określają:

Ø       wymagania  w  zakresie  utrzymania  czystości  i  porządku  na  terenach  nieruchomości  oraz  na  terenach  służących  do  użytku  publicznego, w  tym  między  innymi  prowadzenie  selektywnej  zbiórki  odpadów  komunalnych  z  podziałem  na  frakcję  suchą  i  frakcję  mokrą;

Ø       rodzaje  urządzeń  przeznaczonych  do  zbierania  odpadów  komunalnych;

Ø       częstotliwość  i  sposób  pozbywania  się  tych  odpadów;

Ø       wymagania  w  zakresie  usuwania  nieczystości  ciekłych  przez  właścicieli  nieruchomości;

Ø       obowiązki  osób  utrzymujących  zwierzęta  domowe;

Ø       zasady  utrzymywania  zwierząt  gospodarskich  na  terenach  wyłączonych  z  produkcji  rolniczej.

Projekt  Regulaminu  był  opublikowany  i  przekazany  do  publicznej  wiadomości  mieszkańców  gminy  Bielsk  przez  umieszczenie  go  na  stronie  internetowej  Urzędu  Gminy  w  Bielsku.

 

 

 

http://vip121.lo.pl/uploads/attachments/migration/regulamin_utrzymania_porzadku_i_czystosci_na_terenie_gminy_bielsk.pdf