STATUT GMINY BIELSK

CZĘŚĆ I

Postanowienia ogólne:

§ 1

Mieszkańcy Gminy Bielsk zwanej dalej gminą stanowią wspólnotę samorządową.

§ 2

  1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 12.553ha.
  2. Granice gminy określone są na mapie znajdującej się w Urzędzie Gminy w Bielsku.

§ 3

  1. Siedzibą władz gminy jest Bielsk.
  2. Herbem gminy jest wizerunek utrwalony w załączniku Nr 1 Statutu.

§ 4

  1. Gmina posiada osobowość prawną.
  2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
  3. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 5

  1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: SOŁECTWA,
  2. OSIEDLA i inne.

  3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stanowi załącznik Nr 2 Statutu.

CZĘŚĆ II

Zakres działania i zadania gminy.

§ 6

Podstawowym zadaniem gminy jest organizowanie życia publicznego w gminie i zaspakajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców.

§ 7

Zadania własne gminy obejmują w szczególności następujące sprawy:

  1. Ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska.
  2. Gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
  3. Wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
  4. Lokalnego transportu zbiorowego.
  5. Ochrony zdrowia.
  6. Pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.
  7. Oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych.
  8. Kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury.
  9. Kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
  10. Targowisk i hal targowych.
  11. Zieleni komunalnej i zadrzewień.
  12. Porządku publicznego i ochrony ppoż.
  13. Utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
  14. Komunalnego budownictwa mieszkaniowego i gospodarki zasobami mieszkalnymi.
  15. Cmentarzy komunalnych.
  16. Zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

§ 8

  1. Oprócz zadań wymienionych w § 7 gmina wykonuje zadania zlecone wynikające z ustaw oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia oraz wynikające z porozumień komunalnych.
  2. Zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia, gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową i odpowiednie samorządy.

§ 9

  1. W celu wykonania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
  2. Gmina nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

§ 10

Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem swoich organów: Rady Gminy i Zarządu Gminy.

§ 11

  1. Gmina może przystąpić do związku gmin w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych.
  2. Gmina może być członkiem stowarzyszenia w celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów.
  3. Przystąpienie gminy do związku gmin lub stowarzyszenia wymaga zgody Rady Gminy wyrażonej w formie uchwały.

CZĘŚĆ III

Organizacja i tryb pracy Rady Gminy.

§ 12

  1. Rada Gminy zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej.
  2. Rada składa się z 20 radnych, wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyborów.

§ 13

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

  1. Uchwalanie i zmiana Statutu Gminy.
  2. Wybory i odwołanie Zarządu Gminy, ustalanie kierunków jego działalności oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
  3. Powoływanie i odwoływanie Sekretarza, Skarbnika Gminy na wniosek Przewodniczącego Zarządu.
  4. Uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu.
  5. Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  6. Uchwalanie programów gospodarczych.
  7. Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.
  8. Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.
  9. Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego Zarządu a w szczególności dotyczących:
    1. nabycia, zbycia, obciążenia wydzierżawienia oraz najmu nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata,
    2. przyjmowania i odrzucania spadków, zapisów i darowizn,
    3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
    4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
    5. zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Gminy,
    6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
    7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
    8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw,
    9. emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabycia i wykupu przez Zarząd,
    10. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym.

  10. Określanie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
  11. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej o której mowa w § 8 ust. 2
  12. Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.
  13. Podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wnoszenia pomników.
  14. Nadawanie honorowego obywatelstwa gminy.
  15. Podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzania referendum.
  16. Kontrolowanie Zarządu i jednostek mu podporządkowanych.
  17. Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 14

  1. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
  2. Rada Gminy wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady i jego zastępcę.
  3. Funkcji Przewodniczącego Rady nie można łączyć ze stanowiskiem Wójta.
  4. Członków Zarządu w liczbie 3-7 osób wybiera Rada Gminy ze swojego grona w głosowaniu tajnym.
  5. Kadencja Wójta i członków Zarządu liczy się od daty przyjęcia wyboru i trwa do czasu wyboru nowego Wójta i członków Zarządu Gminy.
  6. Sekretarza, Skarbnika Gminy oraz Kierownika USC i jego zastępcę powołuje Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Zarządu.

 

 

 

§ 15

  1. Rada Gminy obraduje na Sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej ¼ liczby członków Rady Gminy, Przewodniczący zobowiązany jest zwołać Sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
  3. O Sesji Rady Gminy należy zawiadomić na piśmie członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem Sesji wskazując miejsce, dzień i godzinę posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
  4. Zawiadomienie o Sesji winno być również podane do wiadomości publicznej.
  5. Wymogi powyższe nie obowiązują w przypadku zwołania Sesji nadzwyczajnej. W takim przypadku o terminie i porządku obrad radni mogą być informowani w inny sposób, nie później jednak niż na 1 dzień przed terminem.

§ 16

  1. Posiedzenie każdej Sesji otwiera Przewodniczący Rady lub V-ce Przewodniczący i stwierdza qorum.
  2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady zastępuje go V-ce Przewodniczący.
  3. Przewodniczący Rady przewodniczy oraz kieruje obradami.
  4. Przewodniczący Rady w szczególności:

    1. zbiera propozycje zmian porządku obrad, podaje pod dyskusję i głosowanie,
    2. czuwa nad zaplanowanym przebiegiem posiedzenia Rady,
    3. prowadzi listę mówców,
    4. dba o sprawiedliwe zapewnienie swobody wypowiedzi, aby w dyskusji, w której występuje konfrontacja stanowisk udzielić głosu na przemian „za” i „przeciw”,
    5. w sprawach formalnych udziela głosu poza kolejnością,
    6. zarządza zamknięcie listy mówców, przerwanie dyskusji po uprzednim wysłuchaniu opinii radnych i przegłosowaniu ewentualnych rozbieżności,
    7. wydobywa z przemówienia dyskutanta zawartą w nim propozycje i poddaje pod głosowanie, jeżeli taka była intencja dyskutanta,
    8. dba o takie formułowanie konkluzji przez radnych aby cechowała je jasność, by umożliwić w ten sposób prawidłowe sporządzenie protokołu,
    9. koordynuje pracę wyłonionych podczas Sesji Komisji np. uchwał, wyborczej, skrutacyjnej,
    10. wydaje bieżące zarządzenia porządkowe.

  1. Przewodniczący Rady utrzymuje porządek podczas obrad Sesji.

§ 17

  1. Sesje są jawne.
  2. W lokalu, w którym odbywa się Sesja należy zapewnić miejsca dla członków Rady a także osobne miejsca dla publiczności.
  3. Protokół z Sesji sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy i Zarządu Gminy.

§ 18

  1. Na każdej Sesji Rada ustala porządek obrad oraz dokonuje przyjęcia protokołu z poprzedniej Sesji.
  2. W przypadku obrad zwyczajnych Sesji przewiduje się okresowe sprawozdania z wykonania uchwał Rady na koniec roku kalendarzowego.
  3. Sprawozdanie z działalności Zarządu między Sesjami składa Wójt lub wyznaczony przez Zarząd członek Zarządu. Sprawozdanie z pracy między Sesjami składa Przewodniczący Rady Gminy.

§ 19

  1. Porządek dzienny winien zawierać punkt „pytania i wolne wnioski radnych i sołtysów”.
  2. Każdy radny i sołtys w tym punkcie porządku dziennego ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady. Odpowiedzi udzielają: Przewodniczący Rady, Przewodniczący poszczególnych Komisji, Wójt lub członek Zarządu albo wyznaczony pracownik.
  3. W przypadku niemożliwości udzielenia natychmiastowej odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone na piśmie w terminie 30 dni.

Radny może żądać aby odpowiedź była przedmiotem obrad Sesji.

§ 20

  1. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady chyba, że odrębne przepisy stanowią inaczej.
  2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
  3. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady.
  4. Uchwały zapadają:
    1. w sprawie wyboru: Przewodniczącego Rady oraz V-ce Przewodniczącego w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej ½ ustawowego składu Rady,
    2. w sprawie wyboru: Zastępcy Wójta i członków Zarządu na wniosek Wójta Gminy w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ ustawowego składu Rady,
    3. w sprawie powołania Sekretarza, Skarbnika Gminy oraz Kierownika USC i jego zastępcy w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów,
    4. w pozostałych sprawach zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy stanowią inaczej,
    5. na wniosek ¼ ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym w każdej sprawie,
    6. na wniosek mniejszej liczby radnych w głosowaniu tajnym o ile zostanie on zaakceptowany zwykłą większością głosów.

  5. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie.
  6. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
  7. Uchwała winna zawierać:
    1. numer, datę i tytuł,
    2. podstawę prawną,
    3. motyw lub cel jej podpisania,
    4. przedmiot sprawy,
    5. określenie organów zobowiązanych do wykonania uchwały oraz sprawujących nadzór nad ich wykonaniem,
    6. termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,
    7. sposób ogłoszenia uchwały.

§ 21

W obradach mogą uczestniczyć: Sekretarz Urzędu, Skarbnik Gminy oraz pracownicy wyznaczeni przez Zarząd Gminy do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.

Poza tym w obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady oraz zaproszeni goście.

§ 22

  1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
    1. numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
    2. stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
    3. nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,
    4. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej Sesji,
    5. zatwierdzony porządek obrad,
    6. przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków
    7. podpis Przewodniczącego i protokolanta.

  2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi w kolejności ich podjęcia, podając dalej cyfrę rzymską i rok podjęcia np. /Uchwała Nr1/II/90 Rady Gminy w Bielsku z dnia ................... w sprawie ................./.
  3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji.

§ 23

  1. Odpis protokołu winien być do 7 dnia po odbyciu posiedzenia przesłany do Zarządu Gminy.
  2. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
  3. Protokół z obrad przechowuje się w Urzędzie Gminy.
  4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów.

§ 24

Rada Gminy może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

§ 25

  1. Do zadań Komisji stałych należy:

    1. wykonywanie nadzoru nad Zarządem i administracją gminną w zakresie spraw, dla których Komisja została powołana,
    2. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Rade Gminy i członków Komisji,
    3. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady,
    4. sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
    5. przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy w sprawach działalności Rady oraz Urzędu, przedsiębiorstw i innych instytucji gminnych w zakresie kompetencji komisji,
    6. Komisje podlegają Radzie Gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

  1. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa się w następujący sposób:
    1. w skład komisji wchodzą radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego Rady oraz będących członkami Zarządu,
    2. komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
    3. komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę Gminy w zakresie kontroli,
    4. szczegółowe zasady i tryb działania komisji rewizyjnej stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego Statutu.

§ 26

Zakres działania komisji niestałych (doraźnych) określa Uchwała Rady Gminy o ich powołaniu.

§ 27

Rada nie może przekazywać komisjom prawa decydowania i wydawania zarządzeń w imieniu Rady.

§ 28

Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy .

§ 29

  1. W skład komisji mogą wchodzić zarówno członkowie Rady jak i osoby spoza Rady. Powyższe nie dotyczy składu komisji rewizyjnej. Ilość osób spoza Rady nie może przekroczyć ½ członków komisji.
  2. Przewodniczących komisji wybiera Rada spośród członków Rady.

§ 30

  1. Posiedzenie komisji zwołuje i ustala porządek dzienny Przewodniczący Komisji. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

§ 31

  1. Rada powołuje następujące komisje stałe:
    1. komisję rewizyjną w składzie – 3 osoby
    2. komisję budżetową w składzie - do 7 osób
    3. komisję rolnictwa i ochrony środowiska w składzie – do 7 osób
    4. komisję inicjatyw gospodarczych i
    5. promocji gminy w składzie – do 7 osób

    6. komisję oświaty, ochrony zdrowia ,
    7. pomocy społecznej , bezpieczeństwa i porządku

      publicznego w składzie – do 7 osób

    8. komisję zagospodarowania przestrzennego i

    gospodarki gruntami w składzie - do 7 osób

  2. Rada może dokonywać zmian w składach osobowych komisji w trakcie, na wniosek ich przewodniczących lub Przewodniczącego Rady Gminy.

CZĘŚĆ IV

Prawa i obowiązki radnego.

§32

  1. Radny reprezentuje wyborców i obowiązany jest brać udział w pracach rady. Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
  2. Radni mogą tworzyć kluby radnych działające w myśl następujących zasad:
    1. klub ma prawo zgłaszania inicjatywy ustawodawczej,
    2. klub ma prawo zgłaszania interpelacji.

§ 33

  1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny składa ślubowanie:
  2. „ Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem, interesami gminy i jego mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy”.

  3. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty ślubowania
  4. wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo –„ ślubuję”-

  5. Radni nieobecni na pierwszej Sesji Rady Gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji składają ślubowanie na pierwszej Sesji, na której są obecni.

§ 34

Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

§ 35

Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady Gminy i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany i desygnowany.

§ 36

Do praw i obowiązków radnego związanych z wykonywaniem funkcji mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (tekst jednolity Dz. U. 13, poz. 95 z 1996r. z późn. zm.)

CZĘŚĆ V

Gospodarka finansowa gminy.

§ 37

  1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
  2. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd, uwzględniając zasady prawa budżetowego i wskazówki Rady Gminy. Projekt budżetu gminy jest przedkładany Radzie przez Zarząd w terminie zgodnym z obowiązującymi przepisami i przesłany do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej.
  3. Budżet jest uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
  4. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 3, RIO ustala budżet gminy najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez RIO podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu , o którym mowa w ust. 2.
  5. Jednostki pomocnicze gminy uprawnione są do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy jedynie w przypadku wydzielenia w uchwale budżetowej środków do ich dyspozycji z przeznaczeniem tych środków wyłącznie na cele określone w uchwale budżetowej. W takim przypadku organy wykonawcze jednostek pomocniczych są zobowiązane do składania sprawozdań z prowadzenia gospodarki finansowej przyznanymi im środkami w terminach przewidzianych do składania sprawozdań z wykonania budżetu przez Zarząd.
  6. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§ 38

  1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik) z zastrzeżeniem przepisów ust. 2 i 4.
  2. Wójt jest upoważniony do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
  3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Gminy może odmówić kontrasygnowania czynności lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynność zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę Gminy i Regionalną Izbę Obrachunkową.
  4. Kierownicy jednostek organizacyjnych ( nie posiadający osobowości prawnej) składają jednoosobowo oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

§ 39

  1. Dochodami gminy są:
    1. podatki, opłaty i inne wpłaty określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
    2. dochody z majątku gminy,
    3. subwencje ogólne z budżetu państwa,

  2. Dochodami gminy mogą być:
    1. dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
    2. wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
    3. spadki, zapisy i darowizny,
    4. inne dochody.

CZĘŚĆ VI - Rozdział 1

Organy wykonawcze i zarządzające gminy.

§ 40

  1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd Gminy.
  2. W skład Zarządu Gminy wchodzą 4 osoby: Wójt jako Przewodniczący Zarządu ,zastępca Wójta Gminy i pozostali członkowie w liczbie 2 osób.
  3. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.
  4. Wójt może być wybierany spoza składu Rady Gminy.
  5. Rada Gminy wybiera Wójta bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  6. Rada Gminy wybiera zastępcę Wójta oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Wójta zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
  7. Uchwała Rady Gminy w sprawie nie udzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd Gminy został odwołany z innej przyczyny.
  8. Rada Gminy rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w pkt 7 na Sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nie udzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w § 25 ust. 2 lit. b, oraz z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Gminy o nie udzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, Rada Gminy może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  9. Rada Gminy może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Wójta, z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium jedynie na wniosek ¼ ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.
  10. Wniosek, o którym mowa w pkt 9, podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz komisję rewizyjną.
  11. Przepis pkt 8 stosuje się odpowiednio do pkt 9 i 10.
  12. Rada Gminy może odwołać Wójta większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym na zasadach i trybie określonym w pkt 9, 10 i 11. Odwołanie Wójta jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.
  13. Rada Gminy może na uzasadniony wniosek Wójta odwołać poszczególnych członków Zarządu, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  14. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w pkt 9, 10, 11 i 12.
  15. W razie odwołania Zarządu z przyczyn, o których mowa w pkt 7, 8, 9, 10 i 12, Rada Gminy wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd.
  16. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
  17. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada Gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnienia z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
  18. Nie podjęcie przez Radę Gminy uchwały w terminie, o którym mowa w pkt 17, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
  19. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym Wójt obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w pkt 18 przedstawić Radzie Gminy nową kandydaturę na członka Zarządu.

§ 41

  1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.
  2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
    1. przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy,
    2. określanie sposobu wykonywania uchwał,
    3. gospodarowanie mieniem komunalnym,
    4. wykonywanie budżetu,
    5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
    6. wykonywanie zadań zleconych.

  3. W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Gminy.

§ 42

  1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Wójta w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc.
  2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Wójt a w razie jego nieobecności jeden z członków Zarządu.
  3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialne zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
  4. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania Skarbnik Gminy (główny księgowy) oraz Sekretarz Gminy. Zarząd może zaprosić na swoje posiedzenie także inne osoby.
  5. Posiedzenia Zarządu powinny być protokołowane w książce protokołów o ponumerowanych stronach, opieczętowanych i zasznurowanych.

§ 43

Do zadań Wójta należy:

  1. Organizowanie pracy Zarządu.
  2. Kierowanie bieżącymi sprawami gminy.
  3. Ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania.
  4. Wydawanie Sekretarzowi Gminy poleceń dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy.
  5. Reprezentowanie gminy na zewnątrz. Wójt jest reprezentantem gminy w organizacjach publiczno – prawnych oraz w spółkach, spółdzielniach i stowarzyszeniach gmin o ile Rada nie stanowi inaczej. Wójt reprezentuje gminę podczas uroczystości ogólnopaństwowych i lokalnych.
  6. Zapewnienie obsługi administracyjnej komisji dyscyplinarnej.