W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Bielsk

Plac Wolności 3a

09-230 Bielsk

 

Tel.  (24) 265-01-01

Fax  (24) 265-01-05

email: gmina@bielsk.pl

strona internetowa: www.bielsk.pl

 

NIP: 776-115-17-33

REGON: 611015566

Identyfikator gminy TERYT: 1419012

Adres elektronicznej skrzynki podawczej gminy
na platformie ePUAP: /opk6uq100y/SkrytkaESP

 

Obwieszczenie RRiRG.S.6220.11.2020

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Znak sprawy RRiRG.S.6220.11.2020
Typ sprawy Ochrona środowiska
Rodzaj dokumentu postanowienie
Data ważności ogłoszenia

Bielsk, dnia  22.02.2021 r.



RRiRG.S.6220.11.2020



POSTANOWIENIE



         Na podstawie art. 123 ust. 1 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.) zwanej dalej „kpa”, w związku z art. 63 ust. 1 i 4, a także 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247) zwaną dalej „ustawą ooś”, a także § 3 ust 1 pkt 54 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 poz. 1839) zwanego dalej „rozporządzeniem”, 

po rozpatrzeniu wniosku 

Green Capital S.A. ul. Słowackiego 59, 87-700 Aleksandrów Kujawski 

oraz zasięgnięciu opinii 

Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego  Inspektora Sanitarnego w Warszawie oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Wód Polskich,



p o s t a n a w i a m



nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.: 

„Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW i powierzchnią zabudowy do 7,21 ha wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działek nr 83/1, 83/2, 84/1, 85 w miejscowości Sękowo, gm. Bielsk” powiat płocki, województwo mazowieckie.

Raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, zwany dalej „raportem ooś” powinien być zgodny z art. 66  „ustawą ooś”, a szczegółowej analizy wymagają:

1)      oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na stan powietrza atmosferycznego: 

a)   należy wykonać obliczenia rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu (uwzględniając wszystkie emitowane substancje oraz wszystkie źródła emisji), zgodnie z metodyką Ministerstwa Klimatu i dostosowanym do niej programem obliczeniowym;

b)   należy przedstawić czytelną interpretację wyników tych obliczeń, pozwalającą na jednoznaczne stwierdzenie poziomów zanieczyszczeń w powietrzu oraz dołączyć wykaz aktualnego stanu powietrza atmosferycznego dla analizowanego terenu, dane wejściowe przyjęte do obliczeń (t.j. tok obliczeń, przyjęte założenia i wskaźniki) oraz wydruki obliczeń;

2)      oddziaływanie na klimat akustyczny planowanego przedsięwzięcia:

a)   należy wykonać analizę emisji hałasu do środowiska zgodnie z metodyką zalecaną przez Ministra Klimatu, a zatem z wykorzystaniem instrukcji zgodnej z polskimi normami 
i dostosowanym do nich programem obliczeniowym i przedstawić zagadnienia w formie graficznej, prezentującej zasięgi poszczególnych izofon w porze dnia i nocy oraz wskazującej tereny chronione akustycznie.

3)      uszczegółowić opis elementów środowiska w obrębie terenu przedsięwzięcia oraz w najbliższym otoczeniu przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając przede wszystkim ukształtowanie (morfologię) terenu, cieki wodne/rowy melioracyjne, a także przeanalizować wpływ przedsięwzięcia na ww. elementy środowiska; 

4)      zweryfikować opis warunków gruntowo-wodnych panujących na terenie przedmiotowej inwestycji, w tym głębokość zalegania wód gruntowych (wyrażonych w m p.p.t.) oraz przeanalizować oddziaływanie prac realizacyjnych na środowisko gruntowo-wodne, w tym konieczność wykonania odwodnienia wykopów; w przypadku takiego stwierdzenia, podać sposób prowadzenia prac odwodnieniowych, w tym podać miejsce odprowadzania i ewentualny sposób podczyszczania wód z odwodnienia, a także określić zasięg oddziaływania i wpływ ww. prac odwodnieniowych (w tym podać informację, czy nie będzie sięgał poza teren działek Inwestora); 

5)      opisać organizację placu budowy i wskazać sposób ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi; wskazać, czy teren inwestycji zaopatrzony zostanie w środki do neutralizacji, np. sorbenty, maty chłonne; 

6)      w zakresie oddziaływania na powierzchnię ziemi – określić objętość, miejsce gromadzenia 
i szczegółowego sposobu zagospodarowania ewentualnych mas ziemnych powstałych 
w wyniku budowy; 

7)      opisać gospodarkę wodno-ściekową na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia poprzez scharakteryzowanie ilości oraz sposobów postępowania ze ściekami bytowymi oraz wodami opadowymi i roztopowymi pochodzącymi z paneli oraz kontenera, a także przeanalizowanie możliwości powstania ścieków przemysłowych; wskazać sposób ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniami; określić wpływ inwestycji na zasoby wodne; 

8)      wyjaśnić, czy w trakcie eksploatacji będzie prowadzony bieżący monitoring stanu technicznego poszczególnych urządzeń i instalacji; 

9)      scharakteryzować jednolite części wód powierzchniowych (zwanych dalej JCWP) oraz jednolite części wód podziemnych (zwanych dalej JCWPd) znajdujące się na terenie, na którym planowana jest inwestycja oraz na terenach, na których inwestycja będzie wraz z oceną oddziaływania przedsięwzięcia biorąc pod uwagę ich aktualny stan jakościowy; 

10)    zidentyfikować i przeanalizować oddziaływanie przedsięwzięcia na możliwość naruszenia celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia, wyznaczonych dla JCWP oraz JCWPd zlokalizowanych na obszarze oddziaływania przedsięwzięcia, w tym w szczególności planu gospodarowania wodami w obszarze dorzecza Wisły; 

11)    przedstawić informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdującymi się w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego zamierzenia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem;

12)    w zakresie gospodarki odpadami przeprowadzić szczegółową analizę zagospodarowania odpadów z wyeksploatowanych paneli fotowoltaicznych na etapie likwidacji przedsięwzięcia;

13)    zakresie możliwości wystąpienia poważnej awarii przeprowadzić szczegółową analizę w zakresie ryzyka pożarowego;

14)    przeprowadzić szczegółową analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;



UZASADNIENIE



Niniejszą decyzję wydaje się w związku z wszczętym postępowaniem administracyjnym wnioskiem z dnia 06.07.2020 r. Green Capital S.A. ul. Słowackiego 59, 87-700 Aleksandrów Kujawski skierowanym do Wójta Gminy Bielsk o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia pn.: Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW i powierzchnią zabudowy do 7,21 ha wraz 

z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działek nr 83/1, 83/2, 84/1, 85 w miejscowości Sękowo, gm. Bielsk” powiat płocki, województwo mazowieckie. 

Do wniosku załączone były:

·  karta informacyjna przedsięwzięcia; 

·  poświadczoną przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;

· mapa w skali zapewniającej czytelność z przedstawionymi danymi z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wraz z zapisem mapy w formie elektronicznej;

· wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, wydany przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;

·  zapis dokumentacji w formie elektronicznej.


Dane o złożonym wniosku zostały podane do publicznej wiadomości. 


W dniu 03.08.2020 r. ustalono krąg stron postępowania oraz pismem znak sprawy: RRiRG.S.6220.11.2020 z dnia 03.08.2020 r. wszczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW i powierzchnią zabudowy do 7,21 ha wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działek nr 83/1, 83/2, 84/1, 85 w miejscowości Sękowo, gm. Bielsk” powiat płocki, województwo mazowieckie. Wójt Gminy Bielsk zawiadomił strony postępowania o wszczęciu procedury dotyczącej ustalenia uwarunkowań środowiskowych zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, zawiadamiając o możliwości zapoznania się z dokumentacją oraz możliwości wnoszenia uwag i wniosków. 

Zgodnie z zapisem art. oraz zapisem art. 61 § 4 „kpa” tj. „O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie” Wójt Gminy pismem znak sprawy: RRiRG.S.6220.11.2020 z dnia 29.05.2020 r. zawiadomił strony postępowania.

Zgodnie z § 3 ust 1 pkt 54 „rozporządzenia” tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:

a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy,

b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;” planowana inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, które mogą wymagać sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z czym zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt. 2 „Przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: 
2) planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1”  i 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2 „1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. 2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych: 2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.” „ustawy ooś” przedsięwzięcie wymaga decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym zgodnie z art. 75 ust. 4 „ustawy ooś” do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy. Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 „ustawy ooś” pismem znak sprawy: RRiRG.S.6220.11.2020 z dnia 03.08.2020 roku organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię do: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Wód Polskich Zarząd Zlewni we Włocławku.           

W dniu 13.10.2020 r. do Wójta Gminy wpłynęło pismo Mieszkańców Wsi Sękowo, w którym lokalna społeczność sprzeciwia się przedmiotowemu przedsięwzięciu. W piśmie głównie zwrócono uwagę, na konsekwencje negatywnego oddziaływania na zdrowie, środowisko, wpływ na krajobraz. Pod pismem podpisało się dwunastu mieszkańców Sękowa. W dniu 02.11.2020 r. Wójt Gminy Bielsk pismem znak sprawy RRiRG.S.6220.11.2020 udzielił odpowiedzi mieszkańcom.  

 

Wójt pismem RRiRG.S.6220.11.2020 r. z dnia 01.09.2020 r. przedłużył termin załatwienia sprawy.

 

W trakcie postępowania organy uczestniczące wydały opinię: 

 

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie - w dniu 28.08.2020 r. wydał opinię  znak sprawy: WOOŚ–I.4220.1129.2020.BS – w której stwierdził, że dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

2. Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie - w dniu 13.08.2020 r. wydał opinię znak sprawy: ZS.7040.385.2020 PK – w której stwierdził potrzebę przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego;
3. Dyrektor Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Zarząd Zlewni we Włocławku - w dniu 19.08.2020 r. wydał opinię znak sprawy: WA.ZZŚ.7.435.1.251.2020.AK – w której stwierdził, że dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
 

Zgodnie z ogólną regułą, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych w postępowaniach administracyjnych znacznie się wydłużył, między innymi na podstawie systemu pracy hybrydowej, zdalnej oraz zaangażowania Urzędu Gminy w walkę z epidemią.

 

Treść niniejszego postanowienia przygotowana została w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy w sprawie oraz wiedzę własną organu.

 

Zgodnie z art. 124 § 2 „kpa” „Postanowienie powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne, jeżeli służy na nie zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego oraz gdy wydane zostało na skutek zażalenia na postanowienie.” Nawiązując do art. 65 ust. 3 „ustawy ooś” 3. „Uzasadnienie postanowienia, o którym mowa  w art. 63 ust. 1, niezależnie od wymagań wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, powinno zawierać informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1, uwzględnionych przy wydaniu postanowienia”

Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, oraz po zasięgnięciu opinii odpowiednich organów Wójt Gminy Bielsk postanowił o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, argumentując to w odniesieniu do poszczególnych uwarunkowań w przedstawiony poniżej sposób:


1.      Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a)   skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW i powierzchni zabudowy do 7,21 ha na terenie działek nr 83/1, 83/2, 84/1, 85, których łączna powierzchnia wynosi 13,0172 ha, miejscowości Sękowo, gm. Bielsk. Przedmiotowe działki posiadają bezpośredni dostęp do drogi publicznej będącej działką o nr ewidencyjnym 141.

Ogniwa fotowoltaiczne zwane bateriami słonecznymi, to urządzenia w postaci cienkich półprzewodnikowych płytek wykonanych z krzemu, które pod wpływem promieniowania produkują energię elektryczną. Uzyskana w ten sposób energia będzie przekazana do zakładu energetycznego, a następnie wprowadzona do Krajowej Sieci Energetycznej. Przewidywany okres eksploatacji farmy fotowoltaicznej wynosi 25 lat.

Farma fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów:

- Panele fotowoltaiczne,
- Drogi wewnętrzne,
- Infrastruktura naziemna i podziemna,
- Linia kablowe energetyczno-światłowodowe,
- Przyłącza elektroenergetyczne,
- Transformatory,
- Konwertery,
Inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją parku ogniw, Dopuszcza się też montaż kontenerowych magazynów mocy.

Elementami składowymi infrastruktury naziemnej będą:

- Moduły fotowoltaiczne – przykładowy rozmiar pojedynczego modułu to wartości do 1636 x 990 x 35 [mm], moc nominalna pojedynczego modułu to wartość 300 do 800 Wat pik (jest to moc osiągana przez ogniwo fotowoltaiczne przy nasłonecznieniu o mocy 1000 W/m2, gęstości spektrum AM 1,5 i temp. 25 C). W przypadku użycia paneli fotowoltaicznych o mocy 350 Wp przy planowanej mocy instalacji do 14 MW ilość paneli wyniesie do 39998 sztuk. Inwestor dopuszcza możliwość użycia modułów fotowoltaicznych o mocy mniejszej lub większej (od 300 Wp do 800 Wp) – liczba modułów zależna jest od mocy modułów (odpowiednio maksymalnie 3333 sztuki przy zastosowaniu modułów o mocy 300 Wp; minimalnie 1250 sztuk przy zastosowaniu modułów o mocy 800 Wp). Inwestor dopuszcza możliwość użycia modułów o innych rozmiarach, tj. max. 3 m x 2 m.
- Stelaże (stojaki) stalowe – są to lekkie ażurowe konstrukcje z rurek lub profili aluminiowych tak zaprojektowane, aby oprzeć się sile wiatru i ciężarowi śniegu. Konstrukcje te nie są na stałe przymocowane do gruntu. 
Inwertery (przetwornice) – są to urządzenia przetwarzające prąd stały (DC – directcurrent) wytwarzany przez panele fotowoltaiczne na prąd przemienny (AC – alternatingcurrent). Ilość inwerterów przy planowanej mocy do 14 MW szacuje się od 2 do 840 sztuk.
- Stacje transformatorowe – urządzenia służące do przekształcania prądu z inwerterów na prąd o tej samej częstotliwości. Ilość transformatorów przy planowej mocy do 14 MW: od 1 do 14 sztuk.
- Układy pomiarowe - zgodnie z warunkami przyłączenia.
- Kontenerowe magazyny energii o mocy do 14 MW (opcjonalnie) – zespoły baterii znajdujących się w niewielkim budynku – kontenerze, którego wymiary zależą od producenta i oferowanej mocy. Ilość kontenerowych magazynów energii: do 28 sztuk.
 

b)   powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

        Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na analizę możliwości powstania oddziaływań skumulowanych.


c)   różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:


Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na analizę możliwości szczegółowej analizy oraz oceny różnorodności biologicznej wykorzystania zasobów naturalnych.

d)  emisji i występowania innych uciążliwości:

Realizacja niniejszego przedsięwzięcia, będzie za sobą prowadzić głównie emisję substancji do powietrza atmosferycznego oraz emisję hałasową w czasie realizacji z maszyn budowlanych oraz ze środków transportu.

W rejonie projektowanego przedsięwzięcia dominuje krajobraz rolniczy, zabudowa zagrodowa i jednorodzinna oraz z pojedynczymi drzewami lub niewielkimi kępami i rozproszoną zabudową zagrodową. Teren planowanej inwestycji stanowi mozaikę różnych środowisk (pola uprawne, łąki, zadrzewienia, tereny zabudowane). Obszar obfituje również w liniowe elementy krajobrazu oraz śródpolne zadrzewienia, stanowiące potencjalne trasy migracji tych ssaków. 

Przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na precyzyjną ocenę emisji związanych z przedsięwzięciem

e)   ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, 
w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Postępowanie w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pozwoli ustalić czy planowana inwestycja należy do przedsięwzięć stwarzających możliwość powstania poważnej awarii.

f)    przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

       Planowane przedsięwzięcie będzie wiązało się z wytwarzaniem odpadów na etapie realizacji, na etapie funkcjonowania, oraz na etapie likwidacji. Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że będą to odpady budowlane, odpady z uszkodzonych urządzeń technologicznych oraz odpady komunalne. Wszystkie odpady, do czasu odebrania przez uprawnionego posiadacza, będą gromadzone selektywnie w oznakowanych pojemnikach stalowych lub z tworzyw sztucznych w oznakowanym pomieszczeniu w kontenerze, stanowiącym zaplecze socjalne pracowników na czas budowy. Będzie on zamykany i zabezpieczony przed dostępem osób nieupoważnionych. Nie przewiduje się naruszenia stanu środowiska, w postaci degradacji lub skażenia wynikającego z likwidacji przedsięwzięcia, a przez to konieczności rekultywacji. Przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na precyzyjną ocenę oddziaływania związanego z powstającymi odpadami w ramach planowanego przedsięwzięcia.

g)  zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

       Przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na precyzyjną ocenę ewentualnego oddziaływania emisji i oddziaływań na zdrowie ludzi.

2.    Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

a)   obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Na terenie planowanej inwestycji brak jest większych naturalnych zbiorników wodnych. Obszar położony jest w zlewni rzeki Wisły. Powierzchniową sieć hydrologiczną tworzą przede wszystkim bezimienne cieki, rowy melioracyjne.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w zlewni rzeki Sierpienica Prawa na terenie jednolitej części wód powierzchniowych RW2000172756449 „Sierpienica od źródeł do dopł. spod Drobina, z dopł. spod Drobina” i jednolitej części wód podziemnych GW230048.

Postępowanie w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pozwoli ustalić jednoznacznie czy działalność przedsięwzięcia w miejscu jego lokalizacji nie przyczyni się do zmiany obecnie występującego stanu/potencjału ekologicznego JCWP, a więc czy może zagrozić osiągnięciu celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza. 

b)   obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży.


c)   obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie leży poza obszarami górskimi i leśnymi.

d)   obszary objęte ochroną w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia brak jest informacji o występowaniu w rejonie inwestycji obszarów objętych ochroną w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Postępowanie w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pozwoli precyzyjnie ustalić zakres oddziaływania w przedmiotowym zakresie.

e)   obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Teren, na którym realizowana będzie planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną na mocy przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r. poz. 55). Najbliżej położone obszary Europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Sikórz PLH140012 zlokalizowany ok 11 km od planowanej inwestycji.
W karcie informacyjnej przedsięwzięcia brak jest informacji na temat siedlisk łęgowych. Przedmiotowa działka znajduje się w poza granicami korytarzy ekologicznych.

f)    obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:

      Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli ocenić, czy w miejscu realizacji inwestycji oraz obszarze oddziaływania standardy jakości środowiska zostaną zachowane.

g)  obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia brak jest informacji o występowaniu w rejonie inwestycji obszarów, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

h)   gęstość zaludnienia:

   Gęstość zaludnienia na terenie gminy Bielsk wynosi 73 osoby/km2 
(wg danych GUS z 2018 r.)

i)   obszary przylegające do jezior:

W rejonie inwestycji nie występują jeziora.

j)    uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

W rejonie planowanej inwestycji nie ma zlokalizowanych obszarów ochrony uzdrowiskowej.

k)   wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w obszarze dorzecza Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami, przyjęty rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911). Funkcjonowanie planowanego przedsięwzięcia przy zakładanych rozwiązaniach nie powinno spowodować bezpośredniego dopływu zanieczyszczeń, w tym szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, do wód powierzchniowych i podziemnych na terenie lokalizacji, przez co nie wpłynie na pogorszenie stanu chemicznego tych wód i nie będzie mieć negatywnego wpływu na cele środowiskowe dotyczące stanu ilościowego i jakościowego tych wód.  

Ocena oddziaływania na środowisko pozwoli na sprawdzenie, czy działalność przedsięwzięcia w miejscu jego lokalizacji nie przyczyni się do zmiany obecnie występującego stanu/potencjału ekologicznego JCWP, a więc nie spowoduje możliwości nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.

3)    Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:

a)  zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:


      Informację zawarte w raporcie oddziaływania na środowisko oraz przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na ocenę zasięgu oddziaływania oraz liczby ludności na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Ponadto pozwoli to na prawidłowe odniesienie się do możliwych konfliktów społecznych.
 

b)   transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji oraz jej lokalizację na terenie centralnej Polski nie przewiduje się  możliwości wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.

c)   charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na ustalenie zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia.

d)   prawdopodobieństwa oddziaływania:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli określić skalę oddziaływania przedsięwzięcia, ponadto pozwoli zaproponować odpowiednie środki minimalizujące oddziaływanie do poziomu, w którym obowiązujące standardy jakości środowiska będą dotrzymane.

e)   czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na przeanalizowanie oddziaływań, co do ich częstotliwości, odwracalności i czasu trwania.


f)    powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem;


Na terenie Sękowa planowane jest wykonanie innej instalacji fotowoltaicznej, która będzie zlokalizowana na terenie działki ewidencyjnej numer 129/1 i 104/1. Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na ocenę powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia.


g)   możliwości ograniczenia oddziaływania:


Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli określić warunki konieczne do spełnienia w celu ograniczenia oddziaływania przedsięwzięcia. 


Po przeanalizowaniu sprawy, uwzględniając szczegółowe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, określone w § 3 ust. 1 pkt. 54 „rozporządzenia” oraz na podstawie opinii organów, biorąc pod uwagę opór społeczny stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie z uwagi na swoją skalę oraz możliwość występowania skumulowanych oddziaływań, zakwalifikowano jako wymagające sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.



POUCZENIE



Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Płocku za pośrednictwem Wójta Gminy Bielsk w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

 

Otrzymują:


1.   Green Capital S.A. ul. Słowackiego 59, 87-700 Aleksandrów Kujawski;
2.   Sołtys Wsi Sękowo – Tablica ogłoszeń sołectwa;
3.   UG – Tablica ogłoszeń;
4.   Biuletyn informacji publicznej;
5.   UG a/a.


Do wiadomości:

1.   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ul. Henryka Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa;
2.   Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie ul. Żelazna 79, 00-875 Warszawa;
3.   Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku ul. Okrzei 74a 87- 800 Włocławek;

Powiadom znajomego