Obwieszczenie RRi RG.S.6220.11.2020
Wersja strony w formacie XMLZnak sprawy | RRi RG.S.6220.11.2020 |
---|---|
Typ sprawy | Ochrona środowiska |
Rodzaj dokumentu | postanowienie |
Data ważności ogłoszenia |
Bielsk, dnia 07.06.2021 r.
RRiRG.S.6220.6.2020
POSTANOWIENIE
w sprawie zawieszenia postępowania
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 69 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 283 z późn. zm.) zwaną dalej „ustawą ooś” oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.) zwanej dalej „kpa”
postanawiam
zawiesić postępowanie wszczęte na podstawie wniosku:
SUN-ECO 3 Sp. z o.o. ul. Astronomów 9, 80-299 Gdańsk
o wydanie decyzji ustalającej środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięci dla zadania inwestycyjnego pn.:
„Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na działce nr ewid. 122/3, obręb Dębsk, gmina Bielsk – instalacja A” powiat płocki, województwo mazowieckie do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Uzasadnienie
Obowiązek zawieszenia postępowania wynika z mocy prawa przywołanego w podstawie art. 69 ust. 4 „ustawy ooś” i jest konsekwencją złożenia przez wnioskodawcę wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z w § 3 ust 1 pkt 54 „rozporządzenia”
W dniu 07.05.2020 r. przedsiębiorstwo SUN-ECO 3 Sp. z o.o. ul. Astronomów 9, 80-299 Gdańsk złożyło wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do wniosku załączone były:
- karta informacyjna przedsięwzięcia;
- poświadczoną przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
- mapa w skali zapewniającej czytelność z przedstawionymi danymi z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wraz z zapisem mapy w formie elektronicznej.
- wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, wydany przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię
i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
zapis dokumentacji w formie elektronicznej;
Dane o złożonym wniosku zostały podane do publicznej wiadomości.
W dniu 28.05.2020 r. ustalono krąg stron postępowania oraz pismem
sygnatura: RRiRG.S.6220.6.2020 z dnia 29.05.2020 r. zgodnie z zapisem art. oraz zapisem art. 61 § 4 „kpa” tj. „O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie” wszczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na działce nr ewid. 122/3, obręb Dębsk, gmina Bielsk – instalacja A” powiat płocki, województwo mazowieckie. Ponadto Wójt Gminy Bielsk zawiadomił strony postępowania o możliwości zapoznania się z dokumentacją oraz wnoszenia uwag
i wniosków.
Zgodnie z zapisem art. oraz zapisem art. 61 § 4 „kpa” tj. „O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie” Wójt Gminy zawiadomieniem sygnatura: RRiRG.S.6220.6.2020 z dnia 29.05.2020 r. zawiadomił strony postępowania.
Zgodnie z § 3 ust 1 pkt 54 „rozporządzenia” tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy,
b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;” planowana inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, które mogą wymagać sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z czym zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt. 2 „Przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: 2) planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1” i 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2 „1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. 2. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych: 2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.” „ustawy ooś” przedsięwzięcie wymaga decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym zgodnie z art. 75 ust. 4 „ustawy ooś” do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy. Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 „ustawy ooś” pismem sygnatura: RRiRG.S.6220.6.2020 z dnia 29.05.2020 roku organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię do: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Wód Polskich Zarząd Zlewni we Włocławku.
W dniu 10.06.2020 r. do Wójta Gminy wpłynęło pismo Pana Wojciecha Staniszewskiego, zgłaszającego sprzeciw realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Głównym powodem jest bardzo bliska odległość farmy od domu Pana Wojciecha, co może negatywnie wpłynąć na zdrowie mieszkańców oraz znacznie obniży wartość nieruchomości.
Wójt pismem RRiRG.S.6220.6.2020 r. z dnia 29.05.2020 r. oraz pismem sygnatura: RRiRG.S.6220.6.2020 z dnia 05.08.2020 r. przedłużył termin załatwienia sprawy.
W trakcie postępowania organy uczestniczące wydały opinię:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie - w dniu 27.07.2020 r. wydał opinię sygnatura: WOOŚ–I.4220.790.2020.BS – w której stwierdził, że dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie - w dniu 10.06.2020 r. wydał opinię sygnatura: ZS.7040.258.2020 PK – w której stwierdził potrzebę przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego;
- Dyrektor Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Zarząd Zlewni we Włocławku - w dniu 16.06.2020 r. wydał opinię sygnatura: WA.ZZŚ.7.435.1.167.2020.AK – w której stwierdził, że dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Nawiązując do art. art. 63 ust. 1 i 4, a także 66 „ustawy” Wójt Gminy w dniu 02.11.2020 r. wydał postanowienie znak sprawy: RRiRG.S.6220.6.2020 w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na działce nr ewid. 122/3, obręb Dębsk, gmina Bielsk – instalacja A” powiat płocki, województwo mazowieckie.
Zgodnie z ogólną regułą, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych w postępowaniach administracyjnych znacznie się wydłużył, między innymi na podstawie systemu pracy hybrydowej, zdalnej oraz zaangażowania Urzędu Gminy w walkę z epidemią.
Treść niniejszego postanowienia przygotowana została w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy w sprawie oraz wiedzę własną organu.
Przedsięwzięcie polega na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW. Przedsięwzięcie będzie polegało na instalacji paneli fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą techniczną (nN/SN konstrukcje i elementy montażowe, panele fotowoltaiczne, inwertery DC/AC, okablowanie solarne, kontenerowe rozdzielnice, układy pomiarowo – zabezpieczające, linie kablowe, instalacje odgromowe oraz pozostałe oprzyrządowanie) służących do wytwarzania energii elektrycznej z energii słonecznej
o mocy do 1 MW na terenie miejscowości Dębsk w gminie Bielsk, w powiecie płockim. Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w miejscowości Dębsk, gmina Bielsk, powiat płocki, województwo mazowieckie. Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie obejmującym działkę o nr ewid. 122/3
w obrębie Dębsk, gmina Bielsk, powiat płocki, województwo mazowieckie. Powierzchnia obszaru (terenu ogrodzonego) planowanej elektrowni fotowoltaicznej wyniesie do 2 ha.
Według planów zostanie wykonana instalacja o mocy do 1 MW. W ramach niniejszej inwestycji planuje się montaż następujących elementów:
- panele fotowoltaiczne o łącznej mocy nominalnej do 1 MW,
- konstrukcja nośna pod instalację fotowoltaiczną pod kątem nachylenia 20-40 stopni orientacji południowej usytuowanej na gruncie,
- falowniki (inwertery) przekształcające energię prądu stałego na energię prądu zmiennego o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej,
- instalacja monitorująca ilość wyprodukowanej energii oraz pracy elektrowni słonecznej,
- stacja transformatorowa (kontenerowa) wraz z transformatorem i ziemną linią kablową,
- ogrodzenie,
- instalacja odgromowa i zabezpieczająca,
- dopuszcza się także posadowienie magazynu energii o powierzchni do 50 m2,
- pozostałe elementy infrastruktury niezbędne do funkcjonowania wyżej wymienionej inwestycji.
Celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej oraz spełnienie wymogów pakietu klimatycznego do którego zobowiązało się Państwo Polskie poprzez wytwarzanie energii elektrycznej
z odnawialnych źródeł energii przy pomocy ogniw słonecznych.
Ogniwa fotowoltaiczne zwane bateriami słonecznymi, to urządzenia w postaci cienkich półprzewodnikowych płytek wykonanych z krzemu (ogniwa I generacji), cienkich warstw półprzewodnika (ogniwa II generacji) bądź specjalnego barwnika pozbawionego złącz P-N (ogniwa III generacji), które pod wpływem promieniowania produkują energię elektryczną. Uzyskana w ten sposób energia będzie przekazana do zakładu energetycznego, a następnie wprowadzona do Krajowej Sieci Energetycznej.
Przewidywany okres eksploatacji farmy fotowoltaicznej wynosi 30 lat. W ramach inwestycji planowany jest montaż paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej od 250 do 900 Wp i w ilości do 4000 sztuk o łącznej mocy do 1 MW w celu dokonywania konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną i odprowadzanie wytworzonej energii do sieci operatora. Ilość paneli zależna jest od mocy pojedynczego panelu fotowoltaicznego, którego parametry ostatecznie zostaną ujęte w projekcie budowlanym, a następnie w projekcie wykonawczym.
Realizacja niniejszego przedsięwzięcia, będzie za sobą prowadzić głównie emisję substancji do powietrza atmosferycznego oraz emisję hałasową w czasie realizacji z maszyn budowlanych oraz ze środków transportu.
W rejonie projektowanego przedsięwzięcia dominuje krajobraz rolniczy, zabudowa zagrodowa
i jednorodzinna oraz pojedynczymi drzewami lub niewielkimi kępami i rozproszoną zabudową zagrodową. Teren planowanej inwestycji stanowi mozaikę różnych środowisk (pola uprawne, łąki, zadrzewienia, tereny zabudowane). Obszar obfituje również w liniowe elementy krajobrazu oraz śródpolne zadrzewienia, stanowiące potencjalne trasy migracji tych ssaków.
Przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na precyzyjną ocenę emisji związanych z przedsięwzięciem
W rejonie projektowanego przedsięwzięcia dominuje krajobraz rolniczy, zabudowa zagrodowa
i jednorodzinna oraz pojedynczymi drzewami lub niewielkimi kępami i rozproszoną zabudową zagrodową. Teren planowanej inwestycji stanowi mozaikę różnych środowisk (pola uprawne, łąki, zadrzewienia, tereny zabudowane). Obszar obfituje również w liniowe elementy krajobrazu oraz śródpolne zadrzewienia, stanowiące potencjalne trasy migracji tych ssaków.
Planowane przedsięwzięcie będzie wiązało się z wytwarzaniem odpadów na etapie realizacji, na etapie funkcjonowania, oraz na etapie likwidacji. Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że będą to odpady budowlane, odpady z uszkodzonych urządzeń technologicznych oraz odpady komunalne. Wszystkie odpady, do czasu odebrania przez uprawnionego posiadacza, będą gromadzone selektywnie w oznakowanych pojemnikach stalowych lub z tworzyw sztucznych w oznakowanym pomieszczeniu w kontenerze, stanowiącym zaplecze socjalne pracowników na czas budowy. Będzie on zamykany i zabezpieczony przed dostępem osób nieupoważnionych. Nie przewiduje się naruszenia stanu środowiska, w postaci degradacji lub skażenia wynikającego z likwidacji przedsięwzięcia, a przez to konieczności rekultywacji. Przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na precyzyjną ocenę odziaływania związanego z powstającymi odpadami w ramach planowanego przedsięwzięcia.
Na terenie planowanej inwestycji brak jest większych naturalnych zbiorników wodnych. Obszar położony jest w zlewni rzeki Wisły. Powierzchniową sieć hydrologiczną tworzą przede wszystkim bezimienne cieki, rowy melioracyjne.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w zlewni rzeki Sierpienica Prawa na terenie jednolitej części wód powierzchniowych RW2000172756449 „Sierpienica od źródeł do dopł. spod Drobina, z dopł. spod Drobina” i jednolitej części wód podziemnych GW230048.
Postępowanie w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pozwoli ustalić jednoznacznie czy działalność przedsięwzięcia w miejscu jego lokalizacji nie przyczyni się do zmiany obecnie występującego stanu/potencjału ekologicznego JCWP, a więc czy może zagrozić osiągnięciu celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.
Teren, na którym realizowana będzie planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną na mocy przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r. poz. 55). Najbliżej położone obszary Europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Sikórz PLH140012 zlokalizowany ok 10 km od planowanej inwestycji. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia brak jest informacji na temat siedlisk łęgowych. Przedmiotowa działka znajduje się w poza granicami korytarzy ekologicznych. Z uwagi na fakt,
iż realizacja inwestycji będzie miała miejsce w obrębie gruntów przekształconych antropogenicznie, nie dojdzie do zniszczenia różnorodności biologicznej terenu.
Zgodnie z treścią art. 69 ust. 4 „ustawy ooś”, organ wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje Stronom zażalenie.
Otrzymują:
1. SUN-ECO 3 Sp. z o.o. ul. Astronomów 9, 80-299 Gdańsk
2. Magdalena Pawełek – pełnomocnik;
3. Wojciech Staniszewski,
4. Dariusz Tomaszewski,
5. Krystyna Kędzierska,
6. Wiesław Kędzierski,
7. Aldona Elżbieta Przyczka,
8. Dariusz Przyczka,
9. Ryszard Tomaszewski,
10. Piotr Dymek,
11. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich,
12. UG a/a.
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ul. Henryka Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa;
2. Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie ul. Żelazna 79, 00-875 Warszawa;
3. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku ul. Okrzei 74a 87- 800 Włocławek;